• Język migowy
  • BIP

terminarz dnia 13.05.2018

O finansach...w bibliotece

miejsce: Biblioteka, Kasprowicza 12
data: 8. 05. 2018 do 29. 05. 2018
godzina: 13:00
kategoria: Biblioteka
Jak założyć elektroniczne konto w banku, w jaki sposób sprawdzić oprocentowanie kredytu i jak skutecznie zarządzać domowym budżetem? W raciborskiej bibliotece trwa kurs „O finansach…w bibliotece” adresowany do osób po 50 roku życia. „O finansach… w bibliotece” to projekt Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej dzięki któremu tysiące osób po 50. roku życia zaprzyjaźnia się ze światem finansów w bibliotekach publicznych. Do tej pory w przedsięwzięciu wzięło udział 370 bibliotek i blisko 8500 mieszkańców w całej Polsce. 8 maja do projektu przyłączyła się także raciborska biblioteka! Do tej pory uczestnicy kursu uporządkowali już swoją wiedzę nt. podstawowych źródeł dochodów i wydatków w gospodarstwie domowych m.in. z wykorzystaniem kalkulatorów internetowych, rozwinęli umiejętności związane z posługiwaniem się bankowością elektroniczną w tym z wysyłaniem przelewów czy uczyli się wybierać najkorzystniejsze oferty bankowe. - Przed nami ostatnie dwa spotkania 28 i 29 maja, w trakcie których omówimy szczegółowo lokaty bankowe i ubezpieczenia a także przypomnimy wiadomości o banku centralnym, kursach walutowych oraz walucie euro – informuje Małgorzata Szczygielska, dyrektor MiPBP, jedna z prowadzących kurs.                                                             Galeria - O Finansach w Bibliotece - kurs 08.05.2018Galeria - O Finansach w Bibliotece 15.05.2018Galeria - O Finansach w Bibliotece 17.05.2018 Galeria - O finansach w Bibliotece 28-29.05.2018

XXV MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI ODNALEZIONEJ-koncert wiedeńskiego tria fletów prostych VIVID CONSORT

miejsce: Kościół św. Jana Chrzciciela
data: 13. 05. 2018
godzina: 18:00
kategoria: Ogólne

VIVID Consort wykonuje muzykę okresu Średniowiecza, Renesansu oraz współczesną. Zgodnie z duchem czasu flety proste i śpiew ożywiają wzruszające popisy i słodko-gorzkie melodie minionych wieków. Zespół z siedzibą w Wiedniu powołany został do życia przez Thomasa Lista, muzyka grającego na fletach prostych, który do dziś sprawuje nad nim artystyczną opiekę.
Otwarcie na niekonwencjonalne sposoby interpretacji, na niezwykłe miejsca koncertów oraz na wykraczające poza granice gatunków projekty współpracy to cechy osobowości każdego z muzyków będące motorem zespołowego działania.
Badanie historycznych źródeł, obcowanie z rozmaitymi obszarami sztuki przeszłości jest tu środkiem służącym wszechstronnemu zrozumieniu i doświadczeniu muzyki dawnej. W kontekście współczesności rozmaite perspektywy łączą się w spójną, choć wieloaspektową całość.
W programach swych koncertów Vivid Consort ukazuje nić łączącą pieśni i inne utwory Johannesa Ciconii i Josquina des Prés z muzyką Ludwiga Senfla i Thomasa Batesona, tworzy obfitujący w rozmaitości pomost między epoką Ars Nova i początkami wieku XVII. Program uzupełniają kompozycje współczesne.

Sheng-Fang Chiu urodziła się w roku 1990 na Tajwanie. Muzyczne wykształcenie zdobyła na Prywatnym Uniwersytecie Muzyki i Sztuki Miasta Wiednia w klasie Michaela Poscha i w Wyższej Szkole Muzyki i Teatru im. Feliksa Mendelssohna Bartholdy’ego w Lipsku u Anny Januj i Marcella Gattiego. W czasie studiów zdobyła wiele nagród na konkursach, m.in. na Fidelio-Wettbewerb w latach 2010 i 2012. Wraz z własnym zespołem uzyskała pierwszą nagrodę konkursu La Stravaganza – Concurs de Musica Baroca. Brała udział w kursach mistrzowskich i seminariach prowadzonych przez artystów jak Han Tol, Dan Laurin, Barthold Kuijken i Sergio Azzolini. Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi, m.in. z Wiener Akademie, Capella Leopoldina, Accentus Austria i Orchester 1756 Salzburg. Od roku 2014, jako asystentka Michaela Poscha uczy gry na fletach prostych w  Prywatnym Uniwersytecie Muzyki i Sztuki Miasta Wiednia.
 
 Christine Gniglerurodziła się w roku 1991 w Górnej Austrii. Edukację muzyczną rozpoczęła dzięki rodzicom i nauczycielom muzyki, zwłaszcza dzięki Elisabeth Hirsch. Obecnie mieszka w Wiedniu i studiuje grę na flecie prostym u Thomasa Lista w Prywatnym Uniwersytecie Muzyki i Sztuki Miasta Wiednia oraz, w tej samej uczelni, grę na historycznych instrumentach pokrewnych fagotowi u Jennifer Harris. Pobiera także lekcje śpiewu u  Cornelii Horak. Występuje w kraju i za granicą jako flecistka (flety proste) i fagocistka w rozmaitych zespołach i orkiestrach. Obok muzyki wczesnego i późnego baroku oraz muzyki klasycyzmu wykonuje także muzykę współczesną i improwizowaną. Współpracuje z zespołami VIVID Consorts (dawna i nowa muzyka), Ensemble Almira (muzyka dawna), Ensemble Pneuma (nowa muzyka) i z Open-Source Orchestra (nowa muzyka i muzyka improwizowana).
Występowała na wielu festiwalach oraz w ramach serii koncertowych, m.in. Zoomfestival
Wien Modern oraz w serii „Transformator“ klubu Porgy&Bess. Dzięki współpracy z rzeźbiarzem i performerem Franzem Frauenlobem nagrała swoja pierwszą płytę CD zatytułowaną back.come.never.they oraz odbyła wspólne występy w galeriach sztuki w Linzu i w Salzburgu. W galerii Konzett w Wiedniu występuje regularnie jako solistka z zespołem KonzettKonzeptKonzert-Orchester. Wykonuje utwory współczesne we współpracy z kompozytorami  jak Robert Pockfuß, Jakob Gnigler, Hannes Löschel, Julian Gamisch, Maja Osojnik, Bernhard Geigl i Bernhard Höchtel.
 
Lorina Vallaster urodziła się w Austrii w roku 1994. Od siedemnastego roku życia studiuje grę na fletach prostych u Thomasa Lista w Prywatnym Uniwersytecie Muzyki i Sztuki Miasta Wiednia. Brała udział kursach mistrzowskich, które prowadzili Michael Schneider, Dan Laurin, Maurice Steger i Dorothee Oberlinger. W latach 2010-2015 uzupełniała wykształcenie studiując grę na oboju u Thomasa Hönigera w Prywatnym Uniwersytecie MUK oraz śpiew  u Ingrid Bendl. Występuje z zespołem Vivid Consort. Od roku 2014, wraz z Ensemble Sferraina, jest stypendystką Yehudi Menuhin – Live Music Now Programms Wien. Wiosną 2015 roku występowała jako solistka w Wiener Konzerthaus w serii koncertów„Musica Juventutis“. W tym samym roku zdobywała artystyczne doświadczenie w wystawionym na festiwalu Wien Modern spektaklu Robinson oraz jako oboistka w koncertach NÖ Tonkünstler w Austrii i w Czechach. Na konkursie Fidelio-Wettbewerb w Wiedniu otrzymała wyróżnienie oraz stypendium za utwór Vito! oraz została przedstawiona na Giełdzie Talentów Ö1. Z zespołem Ensemble Bonporte zdobyła pierwszą nagrodę na konkursie Prima la Musica oraz wystąpiła na koncercie laureatów w Konzerthaus Wien. Za przeznaczony na zespół wokalny utwór Kokolores w roku 2013 zdobyła pierwszą nagrodę na konkursie kompozytorskim „Jugend komponiert“. Wiele uwagi poświęca współpracy z kompozytorami jak Hannes Löschel, Julian Gamisch, Florijan Lörnitzo, Adrian Artacho, Simon Öggl, Gerd Kühr i Thomas Simaku.

W programie muzyka średniowiecza i renesansu :

John Coperario (1570-1626) - Fantasie
Elway Bevin (1605-1631) - Browning
Antoine Brumel (1460-1513) - T’Andernaken
Henry VIII (1491-1547) - Taunder naken
William Byrd (1543-1623) - The eagles force
William Byrd (1543-1623) - Whereat an ant
William Byrd (1543-1623) - In Winter Cold
William Cornysh (1465-1523) - Fa la sol
John Wilbye (1574-1638) - Ah! cruel Amarillis
Thomas Bateson (1570-1630) - Come follow me, fair nymphs
John Baldwin (1560-1615) - Coockow as i me walked
Gascongne (-1529) - Je suis trop jeunette - Mathieu
Johannes Ciconia (1370-1412) - Sus une fontayne
John Wilbye (1574 -1638) - Oh! What Shall I Do
Orlando Gibbons (1583-1625) - Galliard
Anonymus from the court of Henry VIII (XVII w.) - I love unloved
Eustache du Caurroy (1549 - 1609) - Une jeune Fillette
Johannes Ciconia (1370-1412) - O felix templum jubila
 

Kościół św. Jana Chrzciciela, ul. Morawska 1 w Raciborzu (Ostróg)

Wstęp wolny.

do góry