terminarz dnia 25.09.2024
Projekt #młodzieżczyta: Gdzie się czyta w Raciborzu-konkurs fotograficzny
Ogólnopolski Konkurs Plastyczny: „W świecie Muminków”
Projekt #młodzieżczyta: Szkoła Pamięci - warsztaty
Długopisy 3D-warsztaty
Warsztaty rękodzieła: malowanie farbami witrażowymi
19. GORCZYCKI FESTIWAL
MUZYKA Z MORAŁEM – kantaty i sonaty G. Ph. Telemanna w wykonaniu zespołu Alba del Mondo
25 września w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Raciborzu zespół Alba del Mondo, specjalizujący się w wykonawstwie na instrumentach historycznych zaprezentuje program dzieł Georga Philippa Telemanna, ukazujące różnorodność i bogactwo emocjonalne jego muzyki.
Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych na Śląsku, mającym na celu popularyzację muzyki dawnej i promocję dziedzictwa kulturowego regionu.
Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl
OPIS KONCERTU:
Georg Philipp Telemann był wybitnym niemieckim kompozytorem okresu późnego baroku, rówieśnikiem Bacha i Händla. Za życia znany był jako jeden z najbardziej produktywnych i wszechstronnych muzyków. Wiele spośród jego kompozycji stanowi owoc postawy oświeceniowej, zwróconej ku człowiekowi - „kto przydaje się wielu, czyni lepiej niż ten, który pisze dla kilku”. W latach 1720-1750 zgodnie z rosnącym znaczeniem społecznym aspirującej klasy średniej, publikowane wówczas regularnie czasopisma zajmowały się moralną poprawą i racjonalną organizacją życia, których celem było ziemskie szczęście. Oszczędność, umiar i porządek jawiły się jako cnoty nadrzędne. Georg Philipp Telemann w swoich „Moralische Kantaten” z muzycznym dowcipem i poetyckim wdziękiem dokumentuje epokę Oświecenia.
Zespół ALBA DEL MONDO w składzie:
Adam Kamieniecki – baryton
Radosław Orawski – flet traverso
Karol Wachnik – wiolonczela barokowa
Lena Nowakowska – klawesyn
Georg Philipp Telemann – aria Guten Morgen, faules Glücke z kantaty Das Glück TWV 20:25
Georg Philipp Telemann – kantata Die Liebe TWV 20:32
Georg Philipp Telemann – Sonata wiolonczelowa D-dur TWV 41:D6
Georg Philipp Telemann – kantata Die Falschheit TWV 20:27
Georg Philipp Telemann – Sonata fletowa g-moll TWV 41:g3
Georg Philipp Telemann – kantata Die Zufriedenheit TWV 20:29
Georg Philipp Telemann – aria Schlaf indessen, wertes Glücke z kantaty Das Glück TWV 20:25
25 września 2024 / środa / godz. 18.45 / Racibórz, Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny / ul. Adama Mickiewicza 1
Koncert rozpocznie aria „Guten Morgen, faules Glücke” z kantaty Das Glück TWV 20:25, która z humorem wprowadzi publiczność w tematykę dnia codziennego i ludzkich nastrojów. Kantata Die Liebe TWV 20:32 zanurzy słuchaczy w poetyckiej refleksji nad naturą miłości, jej pięknem oraz wpływem na ludzkie serca. Sonata wiolonczelowa D-dur TWV 41zaprezentuje wirtuozerię i głębię brzmienia wiolonczeli barokowej, ukazując techniczne możliwości instrumentu oraz emocjonalną ekspresję muzyki Telemanna.
Emocje zintensyfikują się w trakcie kantaty Die Falschheit TWV 20:27, która porusza tematykę ludzkiej fałszywości i zdrady. Przejmująca muzyka i głębokie teksty stworzą niezwykle poruszające doświadczenie muzyczne. Sonata fletowa g-moll TWV 41 ujawni delikatność i liryzm fletu traverso, pozwalając na chwilę medytacji i spokoju wśród intensywnych emocji koncertu.
Kantata Die Zufriedenheit TWV 20:29 przyniesie tematykę spokoju i zadowolenia z życia, proponując słuchaczom moment refleksji nad własnym doświadczeniem i wewnętrznym spokojem. Koncert zakończy aria „Schlaf indessen, wertes Glücke” z tej samej kantaty Das Glück, która swoim kojącym charakterem idealnie podsumuje wieczór pełen barokowych emocji i muzykalnych odkryć.Alba del Mondo – założony w 2020 roku przez barytona Adama Kamienieckiego oraz klawesynistkę Lenę Nowakowską – jest jednym z najprężniej działających kameralnych zespołów wokalno-instrumentalnych w Polsce. Skupia się przede wszystkim na wykonawstwie dzieł z epoki baroku w nurcie historycznie świadomym. Skład zespołu, złożony z profesjonalnych muzyków związanych z Łodzią, poszerzany jest zgodnie z zapotrzebowaniem repertuarowym. W sierpniu 2021 roku miała miejsce pierwsza trasa koncertowa zespołu (woj. świętokrzyskie) z programem „Muzyka na chwilę” obejmującym rzadko wykonywaną muzykę kameralną Henryka Purcella. W 2022 roku Orkiestra Barokowa Alba del Mondo dokonała nagrań do filmu historycznego promującego zabytki województwa łódzkiego. Zespół koncertuje regularnie na terenie całej Polski uczestnicząc w różnorodnych festiwalach oraz cyklach koncertowych (m.in. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Pelplinie, Mid Europe Early Music Festival w Kielcach, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Non Sola Scripta” we Wrocławiu, Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej, Kolegiackie Spotkania Muzyczne w Opocznie, Festiwal Saski w Kutnie). Zespół jest również organizatorem licznych wydarzeń muzycznych, w tym corocznego Wschodniego Festiwalu Muzyki Barokowej MUSICA DELL'ANIMA w Zamościu. W 2023 roku zespół podjął także regularną współpracę z Muzeum Pałacem Saskim w Kutnie, wraz z którym realizuje wydarzenia związane z popularyzowaniem wiedzy dotyczącej XVIII-wiecznej kultury dworskiej.
Adam Kamieniecki – jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem) w klasie prof. dr hab. Urszuli Kryger oraz dr Anny Wereckiej-Gryć, a także laureatem Dyplomu „Primus in artibus” dla najlepszego absolwenta studiów II stopnia AM w Łodzi. Obecnie pracuje jako pedagog w Katedrze Wokalistyki na macierzystej uczelni. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem cenionych śpiewaków i pedagogów, takich jak Roberta Invernizzi, Ulrike Sonntag, Friedemann Röhlig, Rainer Trost, Albert Bonnema, Regine Köbler czy Ulrike Hofbauer. Odniósł liczne sukcesy na międzynarodowych konkursach wokalnych, występując w krajach takich jak Niemcy, Belgia, Rosja, Serbia, Słowacja, Łotwa czy Chorwacja. Miał przyjemność gościć na scenie Serbskiej Opery Narodowej oraz Filharmonii Belgradzkiej. Prowadzi regularną działalność koncertową występując podczas licznych cykli oraz festiwali, takich jak Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, Mid Europe Early Music Festival, BACH 200 UW, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. Johannesa Brahmsa „Non Sola Scripta” we Wrocławiu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Pelplinie, Muzyka Dawna w Kościele Ewangelickim w Nowym Sączu, Musica Moderna, Barokowa Łódź czy AŻ Festiwal. Jako solista bierze udział w polskich premierach dzieł epoki baroku (m.in. debiut w operze „Platée” Jeana-Philippe’a Rameau w roli Cithérona). Szczególnym zamiłowaniem darzy muzykę nową oraz twórczość mniej znanych kompozytorów. Spełnia się także w roli organizatora licznych wydarzeń związanych z kulturą – jest dyrektorem artystycznym corocznego Wschodniego Festiwalu Muzyki Barokowej MUSICA DELL’ANIMA w Zamościu oraz jednego z najprężniej działających zespołów muzyki dawnej w Polsce – „Alba del Mondo”.
Lena Nowakowska – ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie klawesynu prof. dr hab. Ewy Piaseckiej oraz dr hab. Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej oraz w klasie basso continuo dr hab. Ewy Mrowca-Kościukiewicz, prof AM. Swoje zainteresowania muzyczne rozwijała również podczas studiowania teorii muzyki na tej samej uczelni (dyplom magisterski w roku 2023). W swoich pracach naukowych skupia się na badaniu wykonawstwa historycznie poinformowanego oraz współczesnej muzyki klawesynowej. Swoje umiejętności kształciła pod okiem słynnych klawesynistów, m.in. Ketila Are Hausganda, Jörga-Andreasa Böttichera, Martina Gestera, Aline Zylberajch, Jörna Boysena, Gośki Isphording oraz Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz, jak również innych instrumentalistów zajmujących się muzyką dawną, w tym Stefana Plewniaka, Jana Čižmářa, Petra Wagnera, Cristiána Gutiérreza, Davide’a Monti’ego i Marii Christiny Cleary. Zdobyła III orax II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na kolejno I oraz II Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Małopolska oraz tytuł finalistki na Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym „Wanda Landowska in memoriam”. Jako solistka oraz kameralistka prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. W maju 2021 roku wykonała pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową” Henryka Mikołaja Góreckiego z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi. Współpracowała również z Orkiestrą Trondheim Symfoniorkester & Opera, Orkiestrą Barokową „Altri Stromenti”, Międzyuczelnianą Orkiestrą Barokową, Zamojską Orkiestrą Barokową, Filharmonią Narodową oraz Orkiestrą Kameralną „Arte Positiva”. Jest współzałożycielką zespołu muzyki dawnej „Alba del Mondo”, z którym z powodzeniem koncertuje biorąc udział w licznych festiwalach.
Radosław Orawski – ukończył z wyróżnieniem studia w klasie fletu traverso dr hab. Magdaleny Pilch oraz w klasie fletu podłużnego dra hab. Marka Nahajowskiego w Akademii Muzycznej w Łodzi. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów, takich jak Patrick Beukels, Skip Sempé, Kate Clark, Georgia Browne, Corina Marti, Karolina Zych, Peter Frankenberg, Raphael Alpermann, Nicolas Parle, Katarzyna Drogosz, Stefan Plewniak, Henryk Kasperczak czy Sirkka-Lisa Kaakinen Pilch. Gra na wielu rodzajach fletów poprzecznych i prostych, od fletów renesansowych po XIX-wieczne flety klapowe. Jest autorem polskiego tłumaczenia szkoły fletowej Augusta Eberharda Müllera „Elementarz flecisty”, red. Marek Nahajowski (wyd. Akademia Muzyczna w Łodzi, 2023). Jako kameralista (Barque Ensemble, Alba del Mondo, Musica Perennis, La Viva Fiamma) oraz muzyk orkiestrowy (Altberg Ensemble, Capella Warmiensis Restituta, Das Lausitzer Barockensemble, Diletto) występował na wielu polskich festiwalach muzyki dawnej m.in. Kromer Festival Biecz, Festiwal Kultury Protestanckiej we Wrocławiu, Filatura w Drodze – In Medio Poloniae, Festiwal Usłyszeć Architekturę w Otwocku Wielkim, Festiwal Muzyki Klasycznej w Solcu nad Wisłą, Ogólnopolski Festiwal Muzyki Dawnej w Leżajsku, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze w Pelplinie, Barok Festiwal w Koźminie Wielkopolskim, Wschodni Festiwal Muzyki Barokowej w Zamościu – Musica dell'Anima, 33. Schleisisches Musikfest – Musik baum Brücken, Kolory Polski, Międzynarodowe Dni Bonhoefferowskie w Szczecinie, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Bach 200 UW, Akademia Latynoamerykańska.
Karol Wachnik – ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Andrzeja Wróbla w Warszawie oraz na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod kierunkiem Markusa Möllenbecka w klasie wiolonczeli barokowej. W 2022 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na kierunku muzyki dawnej. Podczas swojej wieloletniej nauki uczestniczył w wielu kursach pod kierunkiem cenionych wiolonczelistów, takich jak Dominik Połoński, Tomasz Strahl, Jeroen Reuling, Denis Severin. Jest członkiem zespołów, takich jak kwartet Warsaw Camerata oraz Warszawianka. Brał udział w wielu festiwalach (m.in. Szalone dni muzyki, La Folle Journee de Varsovie) jako muzyk orkiestrowy i kameralista. Współpracuje z licznymi orkiestrami: Warsaw Camerata, Orkiestra Tomasza Szymusia, Sinfonia Viva, Grott Orchestra, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Sinfonia Iuventus. W 2019 roku został zaproszony do Wiednia na spotkanie i wspólne koncertowanie z wiolonczelistą Yo-Yo Ma. Regularnie nagrywa muzykę do filmów i gier komputerowych. Na scenie polskiej często współpracuje z artystami, takimi jak Maryla Rodowicz, Edyta Górniak, Golec uOrkiestra i Justyna Steczkowska.