Jak sen wpływa na jakość Twoich pomysłów?
2020-03-09
Zakładając własną firmę często wydaje się nam, że rezygnując ze snu załatwimy więcej, a nasza działalność prosperować będzie o wiele lepiej. Jak jednak jest w praktyce?
Christopher M. Barnes oraz J. Jeffrey Gish przeprowadzili badania, które wykazały, że brak snu nie koniecznie oznacza lepszy rozwój – wręcz przeciwnie, opublikowali długą listę deficytów wynikających z przemęczenia.
Przeprowadzone badania brały pod uwagę zadania, które należą do założycieli nowej firmy, czyli generowanie nowych pomysłów biznesowych i formułowanie opinii na temat jej potencjału.
Pierwsze badanie porównywało ze sobą 784 działających przedsiębiorców, którzy mieli określić jak długo spali poprzedniej nocy, a następnie polecono im odczytać trzy notatki zarządu dotyczące nowych przedsięwzięć biznesowych. Dwa z trzech pomysłów wykazywały zbieżność zarówno powierzchowną, jak i strukturalną, co oznacza, że lepiej rokowały pod względem komercyjnym. Jeden z pomysłów dotyczących nowego przedsięwzięcia wykazywał powierzchowne dostosowanie technologii do rynku, lecz obciążały go istotne problemy strukturalne. Oznacza to, że trzeci pomysł powinien, w oczach przedsiębiorców, rokować dużo gorzej niż dwa pozostałe.
Wykazano, że przedsiębiorcy, którzy spali mniej poprzedniej nocy często stawiali trzeci, gorszy pomysł wyżej w hierarchii aniżeli dwa lepsze pomysły. Oznacza to, że osoby niewyspane częściej formułują swoją opinię kierując się powierzchownymi wskazówkami, a nie ogólną wartością projektu.
Drugie badanie objęło 101 działających przedsiębiorców w okresie dwóch tygodni. Rano podawali oni ile spali poprzedniej nocy, natomiast wieczorem przedstawiany im był pomysł nowego przedsięwzięcia z prośbą o ocenę. Jak zaobserwowano w poprzednim badaniu, nieprzespana noc znacznie utrudniała przedsiębiorcom ocenę nieoczywistych cech związanych z projektem.
Badania te sugerują, że brak snu bezpośrednio koreluje z realizacją ważnych zadań biznesowych. Podążanie za złymi pomysłami na wczesnym etapie rozwoju firmy może utrudnić przedsiębiorcy wprowadzenie w życie przedsięwzięcia, a błędy popełnione w tym czasie zwiększają prawdopodobieństwo porażki.
Źródło