Strona główna/Urban Lab/Aktualności/Archiwum/Nowe ulgi w ZUS dla przedsiębiorców w związku z (..)

Nowe ulgi w ZUS dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem

2020-03-19
Możliwość odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek oraz zawieszenie na 3 miesiące realizacji umów ratalnych to nowe ulgi dla przedsiębiorców przygotowane przez ZUS. Jak z nich skorzystać? Jeżeli z powodu epidemii koronawirusa przedsiębiorca ma problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, może skorzystać z uproszczonych form pomocy:
  •     odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
  •     zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.
Jeżeli przedsiębiorca chce skorzystać z ulgi, zobowiązany jest do wypełnienia i złożenia w ZUS specjalnego wniosku. Zostały przygotowane odrębne wnioski dla osób prowadzących pełną i niepełną księgowość. Wypełniony wniosek można przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi pełną księgowość, do wniosku musi dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 r. We wniosku należy wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności. Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Trzeba więc złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej. Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy wniosek, umowa wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej zostanie wysłana na wskazany adres e-mail lub pocztą. Po otrzymaniu dokumentów  należy je podpisać w odpowiednich miejscach. Podpisane dokumenty trzeba przekazać ponownie do ZUS. Najlepiej  w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub pocztą. Ważne! Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty można wysłać do ZUS w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS (plik xls 64kb) i na tej podstawie ZUS udzieli ulgi. Jednak trzeba również wysłać do ZUS papierowe oryginały dokumentów najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego. Jeśli nie będą złożone w formie papierowej do ZUS, umowa nie zostanie zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową. Ważne! Jeżeli z analizy dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, ZUS nie udzieli ulgi. Jeżeli w ciągu 3 miesięcy  sytuacja finansowa nie ulegnie poprawie, można wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy. Więcej informacji znajdą Państwo na infolinii ZUS.      
do góry