Parkingi PL-CZ

2013-10-23
 

Studium rozwiązań budowy parkingów
w mieście Racibórz i Ostrava – Poruba

Miasto Racibórz wspólnie z czeskim partnerem Statutární město Ostrava - Městský obvod Poruba realizuje projekt o numerze rejestracyjnym PL.3.22/3.3.04/12.03286 pt. "PARKING PL-CZ". Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007 – 2012, Dziedzina wsparcia 3.3 oraz z budżetu Państwa RP.

Racibórz oraz Ostrawa-Poruba są znaczącymi miastami na pograniczu polsko-czeskim, których układ urbanistyczny nie odpowiada rosnącemu popytowi na miejsca parkingowe.
W obu miastach, dominującym środkiem transportu wśród osób dojeżdżających do pracy jest samochód.

Zarówno w Raciborzu jak i Ostrawie-Poruba dostrzegane są problemy z parkowaniem wśród mieszkańców (w godzinach popołudniowych) oraz wśród osób dojeżdżających do pracy
(w godzinach porannych). Mając na uwadze powyższe problemy Partnerzy wspólnie opracowali projekt, którego produktem są dwa studia w zakresie budowy parkingów z poszanowaniem specyfik każdego z miast (prawodawstwo, potrzeby partnera).

 

W wyniku realizacji projektu sformułowane zostały Strategiczne cele w zakresie kształtowania polityki parkingowej:

1. Systematyczne zmniejszanie deficytu miejsc parkingowych.

1.1. Rozwiązanie ilościowe. Zapewnienie użytkownikom nowych i atrakcyjnych miejsc do parkowania oraz rozwiązań, które ograniczą nielegalne parkowanie a także uciążliwości w znalezieniu miejsca parkingowego w najbardziej newralgicznych miejscach. Planuje się do roku 2020 wyeliminowanie 2/3 potencjalnego deficytu.

1.2. Rozwiązanie jakościowe. Zastąpienie nielegalnych parkowań nowymi możliwościami parkingowymi, zarówno w garażach jak i parkingach powierzchniowych

2. Kontrola systemu parkowania

2.1. Regulacje przestrzenne. Wprowadzenie czytelnego systemu lokalizacji miejsc parkingowych poprzez oznakowanie legalnych miejsc parkingowych. Wyznaczenie czytelnych granic strefy płatnego parkowania. Wprowadzenie fizycznych barier ograniczających dostępność miejsc parkingowych.

2.2. Regulacje ekonomiczne. Ujednolicenie systemu parkowania na wszystkich parkingach płatnych. Wprowadzenie zróżnicowanych cenowo stref płatnego parkowania, co ma zapobiec tworzeniu się nielegalnych miejsc parkingowych w miejscach z wysokim popytem, a ma za zadanie motywować użytkowników do parkowania w miejscach do tego przeznaczonych.

2.3. Regulacje prawne. Reorganizacja istniejącego systemu funkcjonowania miejsc parkingowych. Rozważenie parkowania czasowego jako alternatywy dla płatnych parkingów. Sankcjonowanie przestrzegania zasad w taki sposób, który zachęcałyby do przestrzegania zasad i zapobiegłby nielegalnym parkowaniom.

3. Ekologia

3.1 Zmniejszenie degradacji środowiska przyrodniczego poprzez usunięcie nielegalnych parkowań z terenów zielonych (trawniki, skwery itp.) jako źródło zachowań proekologicznych, zmniejszających emisję spalin i pyłów w mieście. Stosowanie zasady nadrzędności terenów zielonych nad terenami parkingowymi jako zasada przy wyborze nowych lokalizacji pod miejsca parkingowe oraz uwzględnianie zieleni urządzonej jako elementu towarzyszącemu parkingowi (funkcja izolacyjna oraz zwiększenie bilansu terenów zielonych w mieście).

3.2. Zmniejszenie natężenia ruchu , a tym samym ilości spalin poprzez wprowadzenie nowych miejsc parkingowych. Nowe lokalizacje spowodują zmniejszenie ilości pojazdów „krążących i szukających” miejsc parkingowych.

3.3. Promowanie wykorzystania alternatywnych rodzajów napędu, takich jak np. zasilane elektrycznie pojazdy. W budowie nowych parkingów należy uwzględnić lokalizację zintegrowanych stacji zasilania.

4. Efektywność ekonomiczna i finansowa

4.1. Powiększenie efektywności wykorzystania przestrzeni parkingowych poprzez zwiększenie pojemności parkingowej, a tym samym, zwiększenie odsetka użytkowników. Takie rozwiązanie ma na celu uzyskanie większej stabilności finansowej służącej dalszemu finansowaniu inwestycji i ponoszeniu kosztów eksploatacji parkingów.

4.2. Zróżnicowanie możliwości parkowania poprzez utrzymanie oferty skierowanej do użytkowników o różnych potrzebach, a w szczególności rozszerzenie oferty o możliwość wykupienia płatnego miejsca parkingowego w wybranej przez siebie lokalizacji.

4.3. Gospodarowanie miejscami garażowymi i postojowymi należącymi do gminy w taki sposób, by pieniądze z nich uzyskiwane przeznaczane były na renowację osiedli, w tym utrzymanie miejsc parkingowych.

5. Bezpieczeństwo i jakość przestrzeni publicznych

5.1. Zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg i przestrzeni drogowej poprzez parkowanie pojazdów tylko na legalnych miejscach parkingowych, ułatwienie dostępu do budynków wszelkiego rodzaju służb, m. in., straży pożarnej

5.2. Zmniejszanie ryzyka wandalizmu na zaparkowanych pojazdach poprzez kształtowanie parkingów w skupiskach.

5.3. Poprawa jakości przestrzeni publicznej poprzez usuwanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów i wprowadzenie takich środków regulacyjnych, które skutecznie wyeliminują nielegalne parkowanie.

5.4. Zachowanie urbanistycznej koncepcji miasta oraz powstrzymanie konsumpcji terenów zielonych na rzecz miejsc parkingowych.

 6. Akceptacja społeczna

6.1. Uzyskanie poparcia społecznego dla proponowanych rozwiązań wyeliminowania deficytu miejsc parkingowych, w tym możliwość pobierania opłat na nowych parkingach w celu uzyskania funduszy na budowę kolejnych.

6.2. Czytelne rozmieszczenie tablic informacyjnych o dostępności ilości miejsc parkingowych i ogólnej pojemności parkingu

Opracowane Studium Rozwiązań budowy parkingów w mieście Racibórz uwzględnia  zdiagnozowany problem jakim niewątpliwie jest brak miejsc parkingowych, a następnie przedstawia propozycje rozwiązań zdiagnozowanego problemu.

Największe problemy z parkowaniem występują w centrum i w miejscach zabudowy wielorodzinnej – wykazały to analizy, a także badania ankietowe przeprowadzone wśród 500 mieszkańców-kierowców.

Deficyt miejsc parkingowych na chwilę opracowania Studium oscyluje w granicach 3166 miejsc. Zaproponowano więc 21 lokalizacji pod budowę nowych  miejsc parkingowych.
W tym celu wskazano kilka typów parkingów, które mogą powstać w wyznaczonych miejscach: od parkingów przyulicznych, powierzchniowych do parkingów podziemnych
i wielopoziomowych w tym automatycznych.

Niewątpliwie budowa nowych parkingów spowoduje poprawę sytuacji parkingowej w Raciborzu, poprawi płynność jazdy i warunki komunikacyjne w mieście. Realizacja nowoczesnych, zorganizowanych parkingów wpłynie również na poprawę jakości środowiska oraz pośrednio i bezpośrednio na wzrost ilość nowych miejsc pracy.

Opracowane studium dostępne jest na stronie internetowej www.raciborz.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

do góry