Praca w straży
Zgodnie z ustawą o strażach gminnych (miejskich) strażnikiem może być osoba, która:
- posiada obywatelstwo polskie
- ukończyła 21 lat
- korzysta z pełni praw publicznych
- posiada co najmniej wykształcenie średnie
- cieszy się nienaganną opinią
- jest sprawna pod względem fizycznym i psychicznym
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za ścigane z oskarżenia publicznego i umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe
- ma uregulowany stosunek do służby wojskowej
Strażnika zatrudnia się po raz pierwszy na czas określony nie dłuższy niż 12 miesięcy, w ramach którego odbywa szkolenie podstawowe. Po ukończeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia podstawowego, strażnika można zatrudnić na czas określony nie dłuższy niż 3 lata albo na czas nieokreślony. W uzasadnionych przypadkach można odstąpić od zatrudnienia strażnika na czas określony, jeżeli posiada on odpowiednie przygotowanie do pracy w straży.
Strażnicy oraz osoby ubiegające się o przyjęcie do służby w straży podlegają obowiązkowym badaniom lekarskim i psychologicznym.
Procedura rekrutacyjna prowadzona jest przez Wydział Organizacyjny Urzędu Miasta Racibórz wraz z Komendantem Straży Miejskiej.
Informacje o naborze na wolne stanowiska - o ile w danym czasie taki jest prowadzony - znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Racibórz.